
Årsskiftet 2000/01genomförde Mats Anderson, grafisk designer och allkonstnär inom bild, text och musik tillsammans med Brooklyn Books Margareta Sylvan (formgivare och författare) och Peter Saks (poet/författare och musiker) utställningen ”Gillis Perzons Projekt” (målningar, installationer, texter, böcker, film mm) på Galleri Stenlund i Gamla stan, Stockholm.
Årsskiftet 2000/01 var tidpunkten för Gillis. Efter att under många år accepterat att stå i bakgrunden kunde han inte längre hålla sig. Han var tvungen att exploatera sig själv och sitt livsverk. Inspiratör, mentor och coach för de flesta människor som lyckats – det vill säga, lyckats att bli något. Och att bli något är att bli en kändis. En känd person som känns igen och som får respekt. Respekt från oss andra. Vi andra, som varken är kända eller kräver någon som helst respekt. Gillis gav av sig själv. Ett 50-tal konstverk, en kokbok, t-shirts, en autentisk ljudupptagning, en film och lansering av Gillisfonden var några av Gillis gåvor till mänskligheten. Dessutom spelades Gillis musik och boken ”Gillis tolkad av Saks” lanserades. En alldeles förträfflig liten bok om Gillis och hans tankar. ”Gillis dikter” blev en stor succé och är nu ett minne blott…
Nu, efter en tids frånvaro har Gillis återigen dykt upp. Han lovar att snart åter berika mänskligheten…

Ett av Gillis verk
”Jag insåg aldrig att detta skulle få sån inverkan på Andy. Det var ju mer menat som en hyllning till Marilyn. Att Andy beundrade henne visste jag. Därför var det naturligt att ge honom denna tavla på hans årsdag. Att han sen skulle dra in Campbells soppor i sin produktion kunde jag aldrig tänka mig. Synd på så rara ärter…”

Gillis Perzons kollektion
Gillis Perzon räds varken filosofiska debatter eller närvaro på kändisfester. Han har blivit den store kändiskonsulten och figurerar ofta i TVs matlagningsprogram. Men det märkliga är att Gillis framträder i olika sammanhang och med en självklar auktoritet – som fisken i vattnet. Man blir aldrig klok på om han står vid spisen och provar sina recept innan TV-sändningarna eller om han smiter iväg på en kändiskonsultation. Eller om han bara accepterar rollspelet till fullo? Med sin säkra intuition och en avigt underfundig framtoning som skiljer sig markant från alla expertkommentatorer har han blivit folket favorit. Ibland får jag för mig att han är så nära en folklig ikon som man kan komma idag.
Trots att trallalismens avantgarde har skytt det folkliga som pesten, så har Gillis Perzon bejakat det folkliga med övertygelsen att folket aldrig kan ha fel. Det har resulterat i att han idag inte bara är känd i kändiskretsar utan långt utanför denna snäva krets. Han har blivit något av en celebritet som är berömd för sin berömmelse. Nu tror jag att de flesta vet att Gillis Perzon är kändiskonsult, men det är många som inte vet hur han arbetar. Det är en av många incitament för att presentera en utställning om honom. Utställningen är Gillis Perzons första retrospektiva utställning, men det är inte över en avslutad konsultgärning, utan en “mitt-i-karriären”-utställning som spänner över hela hans livsgärning från tidigt 60-tal och fram till idag. I utställningen presenteras Perzons mångsidiga livsverk i form av måleri, skulptur, poesi, musik, film, design, plast, gummi, backelit och tatueringar. Några har tolkat denna mångfald som en allomfattande vilja att likt renässansmänniskan sträva att behärska alla medier. Men i motsats till renässansens klara hierarkiska indelning av medierna med deras rangordning så framgår det att Gillis inte gör någon skillnad mellan kändis och kändisskap.
Gillis hanterar alla medier med samma stilsäkra attityd, där allt från framtoning, kärleksliv och skandaler ryms i hans register vilket ofta resulterar i en blandning som pendlar mellan en kärleksfull ömsinthet och en ironisk kommentar. Han utmanar också en av trallalismens huvudprinciper som betod i att utnyttja mediernas specifika karaktärer. Istället låter han dem korsbefrukta varandra, till en oren kökkenmödding utan något systemtänkande. Det är emellertid inte kändisspelet i sig som intresserar Gillis Perzon, utan dess anknytning till det folkliga intresset där det inte finns några regelsystem eller idémässiga begränsningar. Här är allt tillåtet. Där är rollspelet och fantasins möjligheter de enda begränsningarna. Oberoende av de stilistiska förtecknen finns det ett motivistiskt område som Gillis tagit patent på. Det är den lilla människans inträde i kändisskapet. Det är en folklig tradition som knappast hör hemma i trallalismen. Man kan fråga sig varför Gillis gjort sig till kändisarnas talesman. I hans händer får människan inte behålla sin naiva troskyldighet. Kändisen framställs som människans ställföreträdare och man kan ana en invertering av begreppet kändis och människa. Trallalismen har försökt tämja kändisskapet till en folklig resurs. Resultatet av denna “civiliserade hållning” kommenteras i Gillis konsultationer i form av en absurd och uppochnervänd värld där den lilla människan invaderar kändiskretsarna. Syftet är inte att vända utvecklingen tillbaka, utan snarare att få oss att reflektera kring de kändisvärden som genomsyrar vår kultur.
Några exempel ur kollektionen:
JOHN LENNON Dortmund 1960. Stod och höll i en galge när jag förklarade för John. ”Ni är helt rätt men på fel plats. Det är Hamburg som gäller”.
BJÖRN ROSENGREN Inte undra på att grabben inte förstod att han var på porrklubb.
MICHAEL JACKSON Jag tog med Michael hit. Det är här du ska hamna. Bli berömd! Bli vaxdocka! Inte fan kunde jag tro att han skulle missuppfatta mig så totalt…
ELVIS Ed Sullvian show! Killen var helt knäckt; Stå och sjunga för en hund. Jag sade till honom: Jag fixar tändstickorna om du ser till att behålla glöden…
LENNART NILSSON Lennart stod och tittade upprört på en bild i korridoren och svor: Hur fan ska man kunna filma inuti. Det var då jag sade: Lennart du måste tänka om!
PETER SELLERS Träffade Peter som frågade mig vad han skulle göra för att få fart på karriären. Jag sade: Det är bara s:et som fattas!
SIGVARD MARJASIN Snackade med Sigvard som drömde om det stora klippet…
JOSÉ FELICIANO José satt och försökte lira som Hendrix! Sade åt honom att köra sitt race. Gick därifrån och drog en suck av lättnad när jag svagt hörde Qanta la Mera i bakgrunden…
BJÖRN & BENNY Lyssna nu! sade jag, till Björn och Benny: Vi måste koncentrera oss på att göra en hit. Inte leka nåt jävla Waterloo…
RUNAR SØRGAARD Du måste ha koll på vilka djur du får skjuta, sa jag till Runar och rev ur en bild ur mitt gamla samlaralbum
JANNE GUILLOU Stod på pass med Janne G. Hittade en tom patronhylsa och fick en ide om en svensk James Bond och tyvärr nämnde jag det…
BERT KARLSSON Kan jag få låna den där, sa Bert, när vi kollade igenom min samling.
En pump springer läck mitt inne i ett isberg och råkar av misstag väcka en slumrande mammut till liv som frustande pressar sig upp genom ismassorna och helt bindgalen av ilska börjar löpa amok över hela jordklotet innan den slutligen helt utmattad av trötthet rasar omkull och drar med sig hela ekosystemet i fallet..

Bara dikt
Dikter av Gillis Perzon.
Skymning
Visst är det svårt
när man tappar knappar
i mörkret
Våga
Spänn av dig bältet.
Lyft blicken.
Ta av dig glasögonen.
Släpp bromsen.
Trampa gasen i botten.
In i dimman.
Tänk bort all rädsla.
Andas in djupt.
Sug på karamellen.
Dröm en stund…
vakna upp
med huvudet i krockkudden.
Existens
Att vara
är att inte vara
utan frågor
Tidens flykt
Idag
önskar det vore
imorgon
Hade så trevligt
igår!
Resan
Åker bil
vägen sträcker sig
oändligt
Måste tanka
September
Likt en flock
med kajor
en höstdag i oktober
vi skriver den 26 maj
klockan 15.15
Samma tid
samma plats
På stranden
Jag tänker
Finns jag till?
Måste fråga nån
På stan
40 minuter
affären stänger snart
Äta?
Eller ätas?
Skulle vilja säga nåt!
Säger nåt
Ingen hör på
Vill inte skrika
Måste

Gillis sånger
Under vernissagekvällen framfördes några av Gillis Perzons sånger. Trion SAW (Saks, Anderson, Wolf) tolkade både kända och okända mästerverk med ackompanjemang på gitarr och fodral.
INTRO:
Vad är det för liv du har?
Vem vill du egentligen vara?
Vem kan ge ett svar?
Ackord : A, G
BARBIE
Jag har sett dig som Barbie utan byxor
Du låg där på golvet och var våt i håret
Jag log och du log mot nån annan.
Jag har sett dig som Barbie utan byxor
Ackord: A, G med E-bas
FÖNSTRET
Det lyser ödsligt högst uppe i ett hus
Vem bor där?
En Zenbuddist eller bara en helt vanlig kontorist
Det blåser snålt
klär på mig plagg efter plagg känner mig naken
hör röster som talar
ur en och samma mun.
Ref:
Tiden krymper åren går
snart är allt som återstår
ett sista chat på nätet och sen www punkt slut
Är alla jag möter både döva och blinda
Ser dom mej inte: Finns jag?
måste fråga John Blund
om han behöver en sällskapshund
Prata högre inte så tyst tyck till: 7 av 10 tiger
tappar tråden missar målet står och stampar i en kartong
fylld av plast och frigolit
Ackord vers: D, D maj 7, G och E-moll
Ref: Skrapa på A-strängen
SKRUBBA HELA VÄRLDEN!
Dressera och tämja
så att man passar som bäst
men vad fan
jag är väl ingen jävla häst
Du frågar om jag vill du ska stanna
hör mig själv svara : Ja!
Helst av allt så vill jag
bara be dig dra
Ref:
Skrubba, skrubba, skrubba
skrubba hela världen fri från allt
Allt och alla ställer bara krav
sånt får mig bara att vilja skrika: Lägg av!
Så ingen dans på rosor
Inga kyssar och smek
Livet kan inte ens liknas vid ett diskotek
JAG GÅR
Jag går Kungsgatan ner bredvid Lisa Nilsson
Jag solar mig i glansen hon vet inte vem jag är
men jag går Kungsgatan ner bredvid Lisa Nilsson.
Jag möter sådan blickar som jag aldrig mött förut
Pojkvän eller kompis vad spelar det för roll
för jag möter sådana blickar som jag aldrig mött förut
Ref:
För har man inget kan det inte vara fel
att gå från noll till hundra på en millisekund
Jag har satt det i system att alltid haka på
Jerry eller Robert, kanske Lena eller Dogge
jag har satt det i system att alltid haka på
Extranummer:
GILLIS JULSÅNG
Det är julskyltning än ett år, snön faller lätt
Alla tittar i fönstren, bara tomten är mätt
Står som vanligt vid NK:s dörr med tomtemasken på
ler vänlig mot glada barn: Skulle vilja byta jobb
Ref:
Dans dansa runt i ring, hoppa upp och ner
prata i mun och äta tills tomten ställer sig upp,
rapar belåtet och säger: – Jag oorrrkar inte mer
Tomtar och troll vänslas har skoj för nu är det jul igen
rysch och plysch har skapat kaos över hela stan
Pustar ut när dan har gått, man är inte glad
tar en sista sup och hoppas att allting får ett gott slut
Ett slags poem
En indian
begav sig ut på en lång, lång resa in i ett stort svart mörker
där bankade han in ett budskap av ljus på en klippvägg
En vit man
ganska lång, ljus och burdus tog några snabba kliv
och förvandlade detta budskap raskt till en dyster parantes i hans liv
Jag är så djup så jag vet inte ens om jag nått botten
än…
Nära
så nära för ett kort ögonblick
innan tankarna och tvivlen tar över
igen…
Jag satt och klippte naglarna när jag plötsligt fick en vision
Aj!
Jag skulle nog ha koncentrerat mig
på att klippa naglarna..
Solen står högt på himlen
skuggorna som faller kommer från någon
annanstans…
När stan var tömd på sina människor
och gatorna utanför låg öde
lutade sig en trött och ensam Japan över bardisken och letade
efter Fuji i glaset…
De säger att jag pladdrar
när mitt gomsegel fladdrar fritt
No comments!
Fröken, kan jag få in lite extra pommes frites!
Jag spolar ner mina barn i toaletten
Spermiernas Adolf Eichmann
Ensamhetens apostlagärning…
Älskling
Jag vill komma
i närheten av dig…
Bob Dylan har skrivit en miljon texter
och kommer ihåg alla
Jag har skrivit tre
Kommer du ihåg nån?
Höst
ur sprickorna i mörkretsipprar inget
ljus…
Jag tänkte läsa en dikt
men innan jag gör det vill jag gärna
förklara varför…
neråt
neråt
bara för att kraschlanda
såklart i en uppförsbacke…
