Årsskiftet 2000/01genomförde Mats Anderson, grafisk designer och allkonstnär inom bild, text och musik tillsammans med Brooklyn Books Margareta Sylvan (formgivare och författare) och Peter Saks (poet/författare och musiker) utställningen “Gillis Perzons Projekt” (målningar, installationer, texter, böcker, film mm) på Galleri Stenlund i Gamla stan, Stockholm.

Årsskiftet 2000/01 var tidpunkten för Gillis. Efter att under många år accepterat att stå i bakgrunden kunde han inte längre hålla sig. Han var tvungen att exploatera sig själv och sitt livsverk. Inspiratör, mentor och coach för de flesta människor som lyckats – det vill säga, lyckats att bli något. Och att bli något är att bli en kändis. En känd person som känns igen och som får respekt. Respekt från oss andra. Vi andra, som varken är kända eller kräver någon som helst respekt. Gillis gav av sig själv. Ett 50-tal konstverk, en kokbok, t-shirts, en autentisk ljudupptagning, en film och lansering av Gillisfonden var några av Gillis gåvor till mänskligheten. Dessutom spelades Gillis musik och boken “Gillis tolkad av Saks” lanserades. En alldeles förträfflig liten bok om Gillis och hans tankar. “Gillis dikter” blev en stor succé och är nu ett minne blott…

Nu, efter en tids frånvaro har Gillis återigen dykt upp. Han lovar att snart åter berika mänskligheten…

 

Ett av Gillis verk

“Jag insåg aldrig att detta skulle få sån inverkan på Andy. Det var ju mer menat som en hyllning till Marilyn. Att Andy beundrade henne visste jag. Därför var det naturligt att ge honom denna tavla på hans årsdag. Att han sen skulle dra in Campbells soppor i sin produktion kunde jag aldrig tänka mig. Synd på så rara ärter…”

IMG_3951

Gillis Perzons kollektion

Gillis Perzon räds varken filosofiska debatter eller närvaro på kändisfester. Han har blivit den store kändiskonsulten och figurerar ofta i TVs matlagningsprogram. Men det märkliga är att Gillis framträder i olika sammanhang och med en självklar auktoritet – som fisken i vattnet. Man blir aldrig klok på om han står vid spisen och provar sina recept innan TV-sändningarna eller om han smiter iväg på en kändiskonsultation. Eller om han bara accepterar rollspelet till fullo? Med sin säkra intuition och en avigt underfundig framtoning som skiljer sig markant från alla expertkommentatorer har han blivit folket favorit. Ibland får jag för mig att han är så nära en folklig ikon som man kan komma idag.

Trots att trallalismens avantgarde har skytt det folkliga som pesten, så har Gillis Perzon bejakat det folkliga med övertygelsen att folket aldrig kan ha fel. Det har resulterat i att han idag inte bara är känd i kändiskretsar utan långt utanför denna snäva krets. Han har blivit något av en celebritet som är berömd för sin berömmelse. Nu tror jag att de flesta vet att Gillis Perzon är kändiskonsult, men det är många som inte vet hur han arbetar. Det är en av många incitament för att presentera en utställning om honom. Utställningen är Gillis Perzons första retrospektiva utställning, men det är inte över en avslutad konsultgärning, utan en “mitt-i-karriären”-utställning som spänner över hela hans livsgärning från tidigt 60-tal och fram till idag. I utställningen presenteras Perzons mångsidiga livsverk i form av måleri, skulptur, poesi, musik, film, design, plast, gummi, backelit och tatueringar. Några har tolkat denna mångfald som en allomfattande vilja att likt renässansmänniskan sträva att behärska alla medier. Men i motsats till renässansens klara hierarkiska indelning av medierna med deras rangordning så framgår det att Gillis inte gör någon skillnad mellan kändis och kändisskap.

Gillis hanterar alla medier med samma stilsäkra attityd, där allt från framtoning, kärleksliv och skandaler ryms i hans register vilket ofta resulterar i en blandning som pendlar mellan en kärleksfull ömsinthet och en ironisk kommentar. Han utmanar också en av trallalismens huvudprinciper som betod i att utnyttja mediernas specifika karaktärer. Istället låter han dem korsbefrukta varandra, till en oren kökkenmödding utan något systemtänkande. Det är emellertid inte kändisspelet i sig som intresserar Gillis Perzon, utan dess anknytning till det folkliga intresset där det inte finns några regelsystem eller idémässiga begränsningar. Här är allt tillåtet. Där är rollspelet och fantasins möjligheter de enda begränsningarna. Oberoende av de stilistiska förtecknen finns det ett motivistiskt område som Gillis tagit patent på. Det är den lilla människans inträde i kändisskapet. Det är en folklig tradition som knappast hör hemma i trallalismen. Man kan fråga sig varför Gillis gjort sig till kändisarnas talesman. I hans händer får människan inte behålla sin naiva troskyldighet. Kändisen framställs som människans ställföreträdare och man kan ana en invertering av begreppet kändis och människa. Trallalismen har försökt tämja kändisskapet till en folklig resurs. Resultatet av denna “civiliserade hållning” kommenteras i Gillis konsultationer i form av en absurd och uppochnervänd värld där den lilla människan invaderar kändiskretsarna. Syftet är inte att vända utvecklingen tillbaka, utan snarare att få oss att reflektera kring de kändisvärden som genomsyrar vår kultur.

Några exempel ur kollektionen:

JOHN LENNON  Dortmund 1960. Stod och höll i en galge när jag förklarade för John. ”Ni är helt rätt men på fel plats. Det är Hamburg som gäller”. 

BJÖRN ROSENGREN  Inte undra på att grabben inte förstod att han var på porrklubb.

MICHAEL JACKSON  Jag tog med Michael hit. Det är här du ska hamna. Bli berömd! Bli vaxdocka! Inte fan kunde jag tro att han skulle missuppfatta mig så totalt…

ELVIS  Ed Sullvian show! Killen var helt knäckt; Stå och sjunga för en hund. Jag sade till honom: Jag fixar tändstickorna om du ser till att behålla glöden…

LENNART NILSSON  Lennart stod och tittade upprört på en bild i korridoren och svor: Hur fan ska man kunna filma inuti. Det var då jag sade: Lennart du måste tänka om!

PETER SELLERS  Träffade Peter som frågade mig vad han skulle göra för att få fart på karriären. Jag sade: Det är bara s:et som fattas!

SIGVARD MARJASIN  Snackade med Sigvard som drömde om det stora klippet… 

JOSÉ FELICIANO  José satt och försökte lira som Hendrix! Sade åt honom att köra sitt race. Gick därifrån och drog en suck av lättnad när jag svagt hörde Qanta la Mera i bakgrunden…

BJÖRN & BENNY  Lyssna nu! sade jag, till Björn och Benny:  Vi måste koncentrera oss på att göra en hit. Inte leka nåt jävla Waterloo…

RUNAR SØRGAARD  Du måste ha koll på vilka djur du får skjuta, sa jag till Runar och rev ur en bild ur mitt gamla samlaralbum

JANNE GUILLOU  Stod på pass med Janne G. Hittade en tom patronhylsa och fick en ide om en svensk James Bond och tyvärr nämnde jag det…

BERT KARLSSON Kan jag få låna den där, sa Bert, när vi kollade igenom min samling.

 

En pump springer läck mitt inne i ett isberg och råkar av misstag väcka en slumrande mammut till liv som frustande pressar sig upp genom ismassorna och helt bindgalen av ilska börjar löpa amok över hela jordklotet innan den slutligen helt utmattad av trötthet rasar omkull och drar med sig hela ekosystemet i fallet..

IMG_3952

Bara dikt

Dikter av Gillis Perzon.

Skymning

Visst är det svårt

när man tappar knappar

i mörkret

 

Våga

Spänn av dig bältet.

Lyft blicken.

Ta av dig glasögonen.

Släpp bromsen.

Trampa gasen i botten.

In i dimman.

Tänk bort all rädsla.

Andas in djupt.

Sug på karamellen.

Dröm en stund…

 

vakna upp

med huvudet i krockkudden.

 

Existens

Att vara

är att inte vara

utan frågor

 

Tidens flykt

Idag

önskar det vore

imorgon

 

Hade så trevligt

igår!

Resan

Åker bil

vägen sträcker sig

oändligt

 

Måste tanka

 

September

Likt en flock

med kajor

en höstdag i oktober

vi skriver den 26 maj

klockan 15.15

Samma tid

samma plats

 

På stranden

Jag tänker

Finns jag till?

Måste fråga nån

 

På stan

40 minuter

affären stänger snart

Äta?

Eller ätas?

 


 

Skulle vilja säga nåt!

Säger nåt

Ingen hör på

Vill inte skrika

Måste

Gillis sånger

Under vernissagekvällen framfördes några av Gillis Perzons sånger. Trion SAW (Saks, Anderson, Wolf) tolkade både kända och okända mästerverk med ackompanjemang på gitarr och fodral.

INTRO:

Vad är det för liv du har?

Vem vill du egentligen vara?

Vem kan ge ett svar?

Ackord : A, G

 

BARBIE

Jag har sett dig som Barbie utan byxor

Du låg där på golvet  och var våt i håret

Jag log och du log mot nån annan. 

Jag har sett dig som Barbie utan byxor

Ackord: A, G med E-bas

 

FÖNSTRET

Det lyser ödsligt högst uppe i ett hus

Vem bor där?

En Zenbuddist eller bara en helt vanlig kontorist

Det blåser snålt

klär på mig plagg efter plagg känner mig naken

hör röster som talar 

ur en och samma  mun.

 

Ref: 

Tiden krymper åren går

snart är allt som återstår

ett sista chat på nätet och sen www punkt slut

Är alla jag möter  både döva och blinda

Ser dom mej inte: Finns jag? 

måste fråga John Blund 

om han behöver  en sällskapshund

Prata högre inte så tyst tyck till: 7 av 10 tiger

tappar tråden missar målet står och stampar  i en kartong

fylld av plast och frigolit

Ackord vers: D, D maj 7, G och E-moll 

Ref: Skrapa på A-strängen

 

SKRUBBA HELA VÄRLDEN!

Dressera och tämja 

så att man passar som bäst

men vad fan 

jag är väl ingen jävla häst

Du frågar om jag vill du ska stanna 

hör mig själv svara : Ja!

Helst av  allt så vill jag 

bara be dig dra

 

Ref:

Skrubba, skrubba, skrubba 

skrubba hela världen fri från allt

Allt och alla ställer bara krav

sånt får mig bara att vilja skrika: Lägg av!

Så ingen dans på rosor

Inga kyssar och smek

Livet kan inte ens liknas vid ett diskotek

 

JAG GÅR

Jag går Kungsgatan ner bredvid Lisa Nilsson

Jag solar mig i glansen hon vet inte vem jag är

men jag går Kungsgatan ner bredvid Lisa Nilsson.

Jag möter sådan blickar som jag aldrig mött förut

Pojkvän eller kompis vad spelar det för roll

för jag möter sådana blickar som jag aldrig mött förut

 

Ref:

För har man inget kan det inte vara fel

att gå från noll till hundra på en millisekund

Jag har satt det i system att alltid haka på

Jerry eller Robert, kanske Lena eller Dogge

jag har satt det i system att alltid haka på

 

Extranummer:

GILLIS JULSÅNG

Det är julskyltning än ett år, snön faller lätt

Alla tittar i fönstren, bara tomten är mätt

Står som vanligt vid  NK:s dörr  med tomtemasken på

ler vänlig mot glada barn: Skulle vilja byta jobb

 

Ref:

Dans dansa runt i ring, hoppa upp och ner

prata i mun och äta tills tomten ställer sig upp, 

rapar belåtet och säger: – Jag oorrrkar inte mer

Tomtar och troll vänslas har skoj för nu är det jul igen

rysch och plysch har skapat kaos  över hela stan

   

Pustar ut när dan har gått, man är inte glad

tar en sista sup och hoppas att allting får ett gott slut 

 

 

Ett slags poem

En indian 

begav sig ut på en lång, lång resa in i ett stort svart mörker

där bankade han in ett budskap av ljus på en klippvägg

En vit man 

ganska lång, ljus och burdus tog några snabba kliv

och förvandlade detta budskap raskt till en dyster parantes i hans liv

Jag är så djup så jag vet inte ens om jag nått botten

än…   

 

Nära

så nära för ett kort ögonblick

innan tankarna och tvivlen tar över

igen… 

Jag satt och klippte naglarna när jag plötsligt fick en vision

Aj!

Jag skulle nog ha koncentrerat mig

på att klippa naglarna.. 

 

Solen står högt på himlen

skuggorna som faller kommer från någon

annanstans…

 

När stan var tömd på sina människor

och gatorna utanför låg öde

lutade sig en trött och ensam Japan över bardisken och letade

efter Fuji i glaset…

 

De säger att jag pladdrar

när mitt gomsegel fladdrar fritt

No comments!

Fröken, kan jag få in lite extra pommes frites!

 

Jag spolar ner mina barn i toaletten

Spermiernas Adolf Eichmann

Ensamhetens apostlagärning…

Älskling

Jag vill komma 

i närheten av dig…

 

Bob Dylan har skrivit en miljon texter

och kommer ihåg alla

Jag har skrivit tre

Kommer du ihåg nån?

 

Höst

ur sprickorna i mörkretsipprar inget

ljus…

Jag tänkte läsa en dikt

men innan jag gör det vill jag gärna

förklara varför…

 

neråt

neråt

bara för att kraschlanda

såklart i en uppförsbacke…